Mogan Gh.L., Butilă E.V., Buzdugan I.D. Proiectarea reductoarelor conico-cilindrice. Universitatea Transilvania din Brașov

 

Subcap.14.1 Verificarea rulmenților radial-axiali cu role conice montați pe arborele intermediar

 

1.     SCHEME DE ÎNCĂRCARE

Schema de încărcare a rulmenților radial-axiali cu role conice ai arborelui intermediar

2.     DATE DE INTRARE

Forțele exterioare

-        radiale: FrA,  FrB (Ex.13.1.1 sau Ex.13.1.2)   

-        axiale: ±Fa1,  Fa2  (Ex.7.2); forța Fa1 în funcție de sensul de rotație poate avea semnul + (de la stânga la dreapta) sau – (de la dreapta la stâmga) și deci în funcție de acestea se impune studiul în 2 cazuri.

Tipul rulmentului și sarcina (capacitatea) dinamică de bază

Rulment radial-axial cu role conice cu  sarcina dinamică de bază C, din catalog pentru rulmenți (Ex.4.3 sau Anexa.4.3.1.3).

Factorii de influență pentru calcul

Valorile factorilor de influență e și Y sunt specifice rulmentului radial-axial cu role (Anexa.4.3.1.3).

Obs. Valoarea maximă a sarcinii dinamice echivalente indică rulmentul cel mai încărcat.

Turația arborelui

Rulmenții se rotesc cu turația arborelui intermediar, n = n2,  în rot/min (Ex.2.2).

Durata de funcționare, 

Durata de funcționare a rulmenților este egală cu cea impusă RConCil, Lh imp  (Ex.1.2.2).           

3.     SARCINA DINAMICĂ ECHIVALENTĂ MAXIMĂ (RULMENTUL CEL MAI ÎNCĂRCAT) (Calc.0)

Forțele axiale interioare

-        din rulmentul lagărului ,  = 0,5  ;

-        din rulmentul lagărului ,  = 0,5 .

Determinarea încărcărilor axiale a rulmenților

Forța axială totală de încărcare a arborelui intermediar,

Fat = ± Fa1 +   -  (cazul 1: Fa1 cu semnul + de la stânga la dreapta; cazul 2: Fa1 cu semnul - Fa1 de la dreapta la stânga); Fa2 nu se ia în considerare deoarece se transmite direct la rulmentul din dreapta prin distanțier.

Forțele axiale exterioare din rulmenți

În funcție de valoarea forței axiale totale Fat sunt posibile 3 situații:

a.     Fat > 0, indică că această forță are același sens cu Fa2 și rulmentul din lagărul  este încărcat axial exterior cu forța, FaB = Fa2 ± Fa1 + ; rulmentul din lagărul  nu este încărcat axial exterior, FaA = 0.

b.     Fat < 0, indică că această forță are sens opus cu Fa2 și rulmentul din lagărul  este încărcat axial exterior cu forța FaA = Fa1 + ; rulmentul din lagărul  nu este încărcat axial exterior, FaB = Fa2.

c.      Fat = 0,  indică că rulmenții din lagărele  și   nu sunt încărcați axial (caz foarte rar) și FaA = FaB = 0.

Determinarea sarcinilor dinamice echivalente (pentru cei doi rulmenți)

Dacă, Fa = 0,

P = Fr,

iar, dacă Fa > 0 și

 ≤ e,

 

P = Fr + 1,12 Y Fa,

sau

 > e,

 

P = 0,67Fr + 1,68 Y Fa,

 

unde, valorile factorilor de influență e și Y sunt specifice rulmentului radial-axial cu role (Anexa.4.3.1.3).

Obs. Valoarea maximă a sarcinii dinamice echivalente indică rulmentul cel mai încărcat.

4.     VERRIFICAREA RULMENTULUI CEL MAI ÎNCĂRCAT  (Calc.0)

Determinara durabilității rulmentului cel mai încărcat

L =  [milioane de rotații],

 

unde, exponentul durabilității p = 10/3 (pentru rulmenți cu role).

Determinara duratei de funcționare a rulmentului cel mai încărcat

Lh =    [ore].

 

Verificarea duratei de funcționare a rulmentului cel mai încărcat

Situații posibile:

a.     Lh <  Lh imp,  rulmentul nu rezistă fără să deterioreze numărul de ore impus și se impune realegerea altui rulment de același tip (radial-axial cu role conice, Anexa.4.3.1.3), de preferat cu același diametru interior (d), dar cu seria de dimensiuni mai mare care are sarcina dinamică de bază mai mare.

b.     Lh > (1…≈1,5) Lh imp,  rulmentul este corespunzător.

c.   Lh > ≈1,5 Lh imp, rulmentul este supradimensionat (componentele active ale RConCil se deteriorează cu mult înaintea rulmentului cel mai încărcat) și se poate realege un alt rulment de același tip (radial-axial cu role conice, Anexa.4.3.1.3), de preferat cu același diametru interior (d), dar cu seria de dimensiuni mai mică care are sarcina dinamică de bază mai mică.

Obs. În cazul realegerii rulmentului se impune:

-    reverificarea acestuia pornind cu calculul sarcinii dinamice echivalente urmat de determinarea durabilității și duratei de funcționare.

-        modifica modelelor 3D (CATIA) ale rulmentului și carcaselor ținând cont de noile dimensiuni ale acestuia