Mogan
Gh.L., Butilă E.V., Buzdugan I.D. Proiectarea reductoarelor conico-cilindrice.
Universitatea Transilvania din
Brașov
|
Subcap.14.1 Verificarea rulmenților radial-axiali cu role conice montați pe arborele intermediar
|
1. SCHEME
DE ÎNCĂRCARE |
Schema de încărcare a rulmenților
radial-axiali cu role conice ai arborelui intermediar
|
2. DATE DE INTRARE |
Forțele exterioare -
radiale: FrA, FrB (Ex.13.1.1 sau Ex.13.1.2) -
axiale:
±Fa1, Fa2 (Ex.7.2); forța Fa1 în funcție de
sensul de rotație poate avea semnul + (de la stânga la dreapta) sau (de la dreapta la stâmga)
și deci în funcție de acestea se impune studiul în 2 cazuri. Tipul rulmentului și sarcina
(capacitatea) dinamică de bază Rulment radial-axial cu role conice cu sarcina
dinamică de bază C, din catalog pentru rulmenți (Ex.4.3 sau Anexa.4.3.1.3). Factorii de influență
pentru calcul Valorile factorilor de influență e și Y sunt specifice rulmentului
radial-axial cu role (Anexa.4.3.1.3). Obs. Valoarea maximă a sarcinii dinamice
echivalente indică rulmentul cel mai încărcat. Turația arborelui Rulmenții se rotesc cu turația arborelui
intermediar, n = n2, în rot/min (Ex.2.2). Durata de funcționare, Durata de funcționare a rulmenților este
egală cu cea impusă RConCil, Lh imp (Ex.1.2.2). |
3. SARCINA
DINAMICĂ ECHIVALENTĂ MAXIMĂ (RULMENTUL CEL MAI ÎNCĂRCAT) (Calc.0) |
Forțele axiale
interioare -
din rulmentul lagărului -
din rulmentul lagărului Determinarea
încărcărilor axiale a rulmenților Forța axială totală de încărcare a arborelui intermediar,
Fat = ± Fa1 +
Forțele axiale exterioare din rulmenți În funcție de valoarea forței axiale totale
Fat sunt posibile 3 situații: a.
Fat > 0, indică că această forță are același sens cu Fa2
și rulmentul din lagărul b.
Fat < 0, indică că această forță are sens opus cu Fa2
și rulmentul din lagărul c.
Fat = 0, indică că rulmenții
din lagărele Determinarea sarcinilor
dinamice echivalente (pentru cei doi rulmenți) Dacă, Fa = 0, P = Fr, iar, dacă Fa > 0 și
P = Fr + 1,12 Y Fa, sau
P = 0,67Fr + 1,68 Y Fa, unde, valorile factorilor de influență e și Y sunt specifice rulmentului
radial-axial cu role (Anexa.4.3.1.3). Obs. Valoarea maximă a sarcinii dinamice echivalente indică rulmentul cel
mai încărcat. |
4.
VERRIFICAREA
RULMENTULUI CEL MAI ÎNCĂRCAT (Calc.0)
|
Determinara
durabilității rulmentului cel mai încărcat L = unde,
exponentul durabilității p = 10/3 (pentru rulmenți cu role). Determinara duratei de funcționare a rulmentului cel mai încărcat Lh = Verificarea duratei de funcționare a rulmentului cel mai încărcat Situații posibile: a.
Lh < Lh imp, rulmentul nu rezistă fără să
deterioreze numărul de ore impus și se impune realegerea altui rulment de
același tip (radial-axial cu role conice, Anexa.4.3.1.3),
de preferat cu același diametru interior (d), dar cu seria de dimensiuni
mai mare care are sarcina dinamică de bază mai mare. b.
Lh >
(1
≈1,5) Lh imp, rulmentul
este corespunzător. c.
Lh > ≈1,5
Lh imp, rulmentul este supradimensionat (componentele active ale
RConCil se deteriorează cu mult înaintea rulmentului cel mai încărcat) și se poate realege un alt rulment de
același tip (radial-axial cu role conice, Anexa.4.3.1.3), de preferat cu același diametru
interior (d), dar cu seria de dimensiuni mai mică care are sarcina
dinamică de bază mai mică. Obs. În cazul
realegerii rulmentului se impune: -
reverificarea acestuia pornind cu calculul
sarcinii dinamice echivalente urmat de determinarea durabilității și duratei
de funcționare. - modifica modelelor 3D (CATIA) ale rulmentului și carcaselor ținând cont de noile dimensiuni ale acestuia |